අද උදෑසනම කවි පොතකුත් කවියකුත් රැගෙන මා වෙත ආවේ බන්දුල පියන්කාරගේ සහෘදයාය. මේ දෙකම දැකුම මගේ විඩාබර ඇස් දෙකට ඈත තරු දෙස ඝණ අඳුරු රැයක හෙළු බැල්මක මෙන්ම සිහිලක් ද සියුම් උණුසුමක් ද ගෙන දුන්නේ ය.
බන්දුලගේ කවියේ අත්පිටපත මා ලද්දෙන් එයම මෙහි බහාලන්නට උත්සුක වූයෙමි.
කැළණි මැර වරුන!
ගණංකාරයෝය!
දෙදෙනාම
සිල්වාවරුය!
ආචාර්යවරුය!
ගණිතාචාර්ය -මැර ආචාර්ය
දෙදෙනාම කඩේ යන්නේ
අපේ රජ්ජුරුවන්ටමය!
එකෙකු සරසවිය තුළ
අනෙකා ඉන් පිටත
ඇතුළත පිටත
වෙනස්කම් -සීමා මායිම්
බොඳ කරනු ලැබ ඇත
නේපියර් -පෛතගරස්
ඉයුක්ලිඩ්
තුම්මුල්ලේ පද්මේ
මරදානෙ චොප්පේ
එන්න
අලුතින් ඉගෙන ගන්න
ගණිතයෙ මැරකම ද
මැරකමේ ගණිතය ද
පියන්කාරගේ බන්දුල ජයවීර
2010/11/01
ඔහු රැගෙන ආ කවි පොත "වෙනස් වෙමු" කවයේ "අකුරු ඔබ දෙස බලා සිටී" ය.
මේ කෘතියේ නිමාව, ආකෘතිය මෙන්ම එහි ග්රන්ථ නාමය මට සිහි කළේ 2008 වසරේ බූන්දියේ එකල අපි බොහෝ වැර වෑයමින් පළ කළ "අක්ෂර සෙනග" සාමුහික කවි පොතයි.
එම සොඳුරු ශ්රමයේ අතීත නටබුන් කීපයක් මෙලෙස සටහන් කළ මැනවැයි මගේ සිත ඇණවුම් කෙළෙන් මේ සටහන් එම "අක්ෂර සෙනග" කෘතියෙන් උපුටා දක්වමි.
"අක්ෂර සෙනග- බූන්දි විඳීම් සංග්රහය" මෙලෙස අරුත් ගන්වා තිබුණි.
අක්ෂර සෙනග නමින් ඔබ අතට පත් වන මේ කෘතිය එහි නමින්ම හැඟවෙන පරිදි අකුරු විශ්වාස කරන වඩා යහපත් ලොවක් බිහි කර ගැනීම වෙනුවෙන් අකුරු අවි මෙන් යොදා ගත යුතු බව අදහන මිනිස් සමූහයක සාමුහික ප්රයත්නයකි.අක්ෂර සෙනග හුදු නිර්මාණ සංග්රහයක් නොව අප හඳුනා ගත් අරමුණු සමාජගත කිරීමේ වෑයමකි.
අක්ෂර සෙනග නිර්මාණ සංග්රහය මෙලෙස පිදුම් කොට තිබුණේය.
"වැලිපිල්ලේ -සෙල් ලිපියේ සිට ගල් ලෑල්ල -හෝඩිපොත පසුකොට පරිගනක තිරය දක්වා සිතුවිලි අකුරු කරන, අනෙකා වෙනුවෙන් ලියන විඳින විඳවන අකුරු විශ්වාස කරන ඔබට ආදරයෙන්."
බූන්දිය පෙරවදනක් මෙලෙස ලියා තිබුණේය. එහි කොටසක් මෙහි උපුටමි.
බූන්දි සඟරාවකි! හරියටම කිවුවොත් සයිබර් සඟරාවකි. එය අච්චු ගසන්නේත් බෙදා හරින්නේත් අන්තර්ජාල අවකාශයේය. කවි කෙටිකතා ලිපි සහ සාහිත්ය කලා'ශ්රිත බොහෝ දෑ බූන්දිය සමග ඊ තැපැල් පෙට්ටියෙන් පෙට්ටියට හුවමාරු වෙයි. බූන්දිය බෙදා හැරීම සාමූහික වැඩකි. "මිතුරන් අතරේ බෝ කරන්නැ"යි අප කරන ඉල්ලීමට ප්රතිචාර දක්වන බූන්දියේ පාඨකයෝ කියවීමෙන් පසු එය තම තමන්ගේ මිතුරු මිතුරියන්ට යවති. එනිසා බූන්දිය ඇමීබාකාරව ගුණනය වෙමින් ලාංකික පරිශීලකයන් සොයා යයි.
මාධ්ය මගින් පිදුරු සහ පුනක්කු ගිල්ලවා පිටට තට්ටුවක් දැමීම ප්රකෘතිය ලෙස වැරදියට තේරුම් ගත් අවකාශයක අපි "පිදුරු" වෙනුවට "බූන්දි" කෑම යෝජනා කරන්නෙමු. බූන්දිය "බොඩි බිල්ඩිං කිරීම" වෙනුවට "ඔළු බිල්ඩිං කිරීම "යෝජනා කරයි. "ආමාෂය" වෙනුවට "හදවත" විශාලනය කරගැනීම යෝජනා කරයි. මීඩියා පඹයන්ට සහ වෙළඳ ඒජන්තයන්ට එදිරිව සිතුවිලි අකුරුවලට අමුණන අකුරු විශ්වාස කරන ලියන්නන් උත්කර්ෂයට නංවයි.
ලිවීම යනු තමන්ගේ ආත්මය කිති කවා ගැනීමට කරන වැඩක් නොව අරමුණු සහගතව කරන කිසිවක් බව බූන්දිය විශ්වාස කරයි. "සෙට් වීම" යන ජනප්රියවාදී වදනින් හැඟවෙන සහෝදරත්වය සහ සාමුහිකත්වය බූන්දිය ඉදිරියට තල්ලු කරන අධි බලැති එංජිමයි! එය "බදාගෙන කෑම" වෙනුවට "බෙදාගෙන කෑම" දිරි ගන්වයි. බූන්දිය කිසිදු මූල්යමය අරමුණක් හෝ මුදල් බවට පෙරළිය හැකි සංකේත වටිනාකම් බිහිකර ගැනීමේ අරමුණක් සහිතව පවත්වාගෙන යන සඟරාවක් නොවේ. අප උපයන අතිරික්ත වටිනාකම බූන්දිය සමග එක් වීමෙන් ඔබ අත අතර ඇති වෙන සුහද බවයි. එය ද අපේ සාමුහික අරමුණු ඉටු කර ගැනීම සඳහා නැවත නැවතත් ආයෝජනය කෙරේ.
"සාහිත්ය සේවනය" යනු දූවිලි බැඳනු ඕල්ඩ් ෆැෂන් වැඩක් නොව වින්දනාත්මක වැඩක් බවට පොදු සමාජ පිළිගැනීමක් බිහි විය යුතු බවත් එය පුද්ගල ස්වයංවින්දන සීමාවෙන් එළියට ගෙන මානව ප්රගමනයට යොදා ගත යුතු වැඩක් බවත් බූන්දිය විශ්වාස කරයි. ඒ සඳහා නව මං සෙවීම අපේ අරමුණයි.
උපුටා ගැනීම එතැනින් අවසන් කළ ද මේ ආකාරයෙන් බූන්දියේ අතිමහත් සමාජගත බලාපොරොත්තු මිටින් ගෙන "අක්ෂර සෙනග" කෘතියේ උත්පාතයත් මෙම පෙරවදනේ ඉතිරි කොටස හරහා දිග හැරෙයි. මේ 2008 වසරේ සැප්තැම්බරයේ බූන්දියේ ආස්ථානය යි.
2009 වර්ෂයේ දී බූන්දිය අලුත් කවි පොත් 6ක් එළිදැක්වීය.
ඒ තරුණ කවි කිවිඳියන්ගේ කුළුඳුල් නිර්මාණ මෙන්ම එසේ නොවන නිර්මාණ සංග්රහයක් ද වශයෙනි.
නිරෝධා තුෂාරි නානායක්කාරගේ "රිදී මුතු ඇටය සහ රත්තරන් හදවත"
උපුල් සේනාධිරිගේ ගේ "සියොතුනට එනු පිණිස"
ඩී එම් ටිම්රාන් කීර්ති ගේ "සාදය සූදානම්ය"
ශක්තික සත්කුමාරගේ "වෙඩි වැදුණ පන්හිඳ"
ඉසුරු ප්රසංග ගේ "පරාග"
රෝහණ පොතුලියද්දගේ "අහස හැඩි වී ඇත"
මේ කෘති 6ම බූන්දි ප්රකාශන වශයෙන් 2009 සැප්තැම්බරයේ සරල සංස්කෘතික සහ ප්රසාංගික උත්සවයකින් කලඑළි දැක්විණි.
රෝහණ පොතුලියද්ද පළ කළ "අහස හැඩි වී ඇත" කාව්ය සංග්රහය කේන්ද්ර කරගෙන "වෙනස් වෙමු" කවයේ ප්රථම සාකච්ඡා වැඩමුළුව කොළඹ පූර්වාරාම පන්සලේ ඇරඹුණ බැව් අපි සියල්ලන් දැන සිටියෙමු. පසුගිය සතියේ 2010-10-28 බ්රහස්පතින්දා දිවයින පුවත්පතේ වටමඩලට සංවාදගත වන කැළුම් සහ සම්පත් ඔවුන්ගේ "වෙනස් වෙමු" කවයේ ඉතිහාසය සඳහන් කරද්දී ඒ බැව් සඳහන් කර තිබීම "එකල බූන්දියේ අපි" අතර සිටි මා හටද සියුම් සතුටක් ඇති කළ බැව් මෙහි සටහන් කළ යුතුය.
දිවයින පුවත් පතේ සංවාද සටහනේ ආකාරයට "වෙනස් වෙමු" කවය විසින් පුරවා දමන ලද අලුත් හිස් අවකාශයක් පිළිබඳ හැඟවුම හිතා මතා බූන්දිය විසින් එතුවක් කරගෙන ආ කවිය අරභයා වූ මැදිහත් වීම අමතක කර දැමීමක් මෙන්ම එය යට ගසා දැමීමක් බැව් ද කනගාටුවෙන් මෙහි සටහන් කරමි. එනමුත් ඒ ලෙසින් ඉතිහාසය විකෘති කළ ද බූන්දියේ පූර්වජයෙකු ලෙස එහි කිසියම් අල්ප කටයුතු ප්රමාණයකට දායක වූ මා හට මෙහිදී නිහඩව සිටිය නොහැකි බැවිනි මේ මතු කිරීම.
කෙසේ වුවද "වෙනස් වෙමු" කවයේ කටයුතු මගේ අතිශය සතුටට හේතු වන අතර ඔවුන් විසින් වඩාත් නිරවුල් ලෙස තම ඉතිහාසය නැවත ප්රතිස්ථාපනය කර ගැනුම එම ව්යාපෘතියේ යහ කල් පැවැත්මට ආශිර්වාදයක් වනු ඇත.
කෙසේ කවරක් කා අතින් ගිලිහී ගියද, අමතක වුවද, නව කවියේ උන්නතිය වෙනුවෙන් දහඩිය- ශ්රමය-ශ්රමයෙන් ඉපයූ මුදල් -ජීවිතය වැය කළ "වෙනස් වෙමු" කවයේ සහෘදයන්ට මගේ හෘදයංගම ප්රණාමය පුද කරමි. ඒ ගැන මෙනෙහි කර සියුම් සතුටක් අත් විඳිමි.
රෝහණ පොතුලියද්දගේ කවි පොත ප්රකාශයට පත් කරමින් එකල බූන්දිය විසින් කළ එම දැල්වීම නොවන්නට "වෙනස් වෙමු" කවය ලාංකීය පොළවේ ප්රාදූර්භූත වීම කල්පමා වන්නට ද ඉඩ තිබුණු හෙයිනි, ඒ සියුම් සතුට.
3 කුළිය:
ඩෝසන්,
මේ සටහන මෙතන බොහෝ සටහන් වලට වඩා අගය කල යුතු සටහනක්.
වැඩිමනත් ලිවිය යුතුද මම....?
තුති.
-ලොකු
thumbs up!
-rasika
Thanks Preethi ayya. I will forward this link to Kalum, for them to realize the gaps and that it's always important to be humble enough to admire each others good work. :)
Post a Comment