Thursday, February 17, 2022

ක්වොන්ටම්-බෞද්ධ ලෝක අතර සැරිසරන ඩෝසන්ගේ ප්‍රබන්ධය-අනුසර වීරසිංහ-"අනිද්දා" පුවත්පත (2022/02/13)

 ක්වොන්ටම්-බෞද්ධ ලෝක අතර සැරිසරන ඩෝසන්ගේ ප්රබන්ධය

අනුසර වීරසිංහ

"අනිද්දා" පුවත්පත (2022/02/13)

විද්යා ප්රබන්ධ ශානරයට අයත් ආශ්වාදජනක නවකතාවක් ලාංකිකයෙකු අතින් ලියැවෙන්නේ කලාතුරකිනි. ආතර් සී.ක්ලාක්, නැතිනම් මෑත කාලීනව ජාත්යන්තරයට ගිය යුධංජය විජේරත්න වැනි ලේඛකයෙකු අතින් හැරුනු කොට එවැන්නක් ඉංග්රීසි බසින් ලියැවෙන්නේ ඊටත් කලාතුරකිනි. එසේම, එවැනි විද්යා ප්රබන්ධයක් ඩෝසන් ප්රීතිගේ පළමු නවකතාව තරම් අපූර්ව සහ නිර්මාණාත්මක වන්නේ ඊටත් කලාතුරකිනි. ඉතින්, අද මාගේ ලිපිය හරහා ඩෝසන් ප්රීතිගේ නවතම විද්යා ප්රබන්ධය වන "The Basis" (දි බේසිස්) නවකතාව ගැන අදහසක් පළ කරන්නට සිත් වූයේ එබැවිනි.
මිනිස් ශිෂ්ටාචාරය ගොඩනැගෙන්නේම කතන්දර කීමේ කලාව (storytelling) හරහා ය. "හෝමෝ සේපියන් මානවයා කියන්නේ කතන්දර හරහා හිතන්න පුරුදු වුනු ජීවියෙක්. ඔහු හැමවිටම හිතන්නේ ඔවුන් ජීවත් වන මේ විශ්වයත්, වීරයන් සහ දුෂ්ටයන්, ගැටුම් සහ විසඳුම් මෙන්ම උත්කර්ෂයන් සහ සතුටුදායක අවසානයන්ගෙන් පිරුණු කතන්දරයක් කියලයි. අපේ ජීවිතයේ අර්ථය හොයාගෙන යද්දි පවා අපි ඇත්තටම හොයන්නේ තමන් ජීවත් වන මේ යථාර්ථය පැහැදිලි කරන්න පුලුවන් කතන්දරයක් සහ එහි තමන් රඟපාන චරිතය මොකක්ද කියලයි." මෙසේ පවසන්නේ සුප්රසිද්ධ ඉතිහාසඥ යූවල් නෝවා හරාරි විසිනි. සැබැවින්ම, ආරම්භයේ සිටම මිනිස් මනස පුහුණු කොට ඇත්තේ සිය පැවැත්මේ කතාව මුල, මැද, අග සහිතව ගලා යන ආඛ්යානයක් ලෙස පරිකල්පනය කිරීමටය. බයිබලය, කුරානය ඇතුළු බොහෝ ආගමික ලියැවිලි පාහේ රචනා වී ඇත්තේ එලෙස මිනිසා බිහි වීමේ සිට විනාශ වීම දක්වා වූ කතන්දරය පුරෝකතනය කිරීම සඳහාය. එකී ආගමික කතන්දර අනෙකුත් අන්දරයන්ට වඩා සුවිශේෂී වන්නේ ඒවායේ ලියැවී ඇති සිදුවීම් සැබෑ ලෝකයේ සිදු වී ඇති බවටත්, ඉදිරියේදී සිදුවනු ඇති බවටත් කුඩා කාලයේදීම මිනිස් මනසේ ගොඩනගන දෘෂ්ටිවාදය නිසාවෙනි. මන්ද යත්, ඒ සෑම කතාවක්ම ලියන්නේ අප මේ ජීවත් වන යථාර්ථය නිර්මාණය කළ සර්වබලධාරී දිව්යමය රචකයෙකු විසින් බවට එකී ආගමිකයන් තුළ දැඩි විශ්වාසයක් පවතී.
"The Basis" නවකතාවටද පාදක වන්නේ එලෙස සිය පරිකල්පන ලෝකයේ පවතින කතන්දර යථාර්ථයේ ප්රතිනිර්මාණය කරන්නට සර්වබලධාරී දෙවියන්වහන්සේට වූ හැකියාව අනාගතයේදී මිනිසුන් ගොඩනගන ලද විද්යාව විසින් උදුරාගතහොත් ලෝකයට අත්විය හැකි ඉරණමයි. මෙය කියාපෑමට රචකයා සිය නවකතාවටම ආවේණික වූ "ටැරන්ටිනෝලන්තය" (Tarantinoland) නම් පරිකල්පිත රාජ්යයක් නිර්මාණය කරයි. ඒ නම ඇසූ සැණින් අයෙකුට සිහිවන්නේ වෙඩි තැබීම්, හිංසනය, අඳුරු ප්රහසනය ආදියෙන් පිරුණු ඇමෙරිකානු නාස්තිකවාදයේ (American nihilism) හරස්කඩක් සිය චිත්රපට හරහා ප්රේක්ෂකයා වෙත රැගෙන එන ක්වින්ටන් ටැරැන්ටිනෝ නම් අධ්යක්ෂකවරයාවයි. සැබැවින්ම, නවකතාව තුළ අපට හමුවන 'ටැරැන්ටිනෝලන්තයත්', ටැරැන්ටිනෝගේ චිත්රපටයක් සේ නීතිය, සමාජ ආචාරධර්ම පිරිහී ගිය, සිවිල් යුද්ධයක් මධ්යයේ දූෂිත අධිකාරිවාදී රාජ්ය තන්ත්රයක් පවතින, සත්ය කතා කළවුන් අනපේක්ෂිත ලෙස ඝාතනය වන ඩිස්ටෝපියානු(dystopian) සමාජයකි. එය ජෝර්ජ් ඕවෙල්ගේ 1984හි හමුවන ඕෂනියාවද, මාගරට් ඇට්වුඩ්ගේ "The Handmaid's Tale" කෘතියේ හමුවන ගිලියඩ් නගරයද, නැතිනම් අප සැම ජීවත් වන සමකාලීන ශ්රී ලංකික රාජ්යයේම පිළිබිඹුවක්ද යන්න සිතා බැලිය යුතුය.



මෙම නගරයේ වාසය කරන ලංකාතිලක සිරිමාන්න නම් ලේඛකයෙකුට දිනක් කොන්ස්ටන්ටින් නැමැති ආගන්තුකයෙකු අමුතු යෝජනාවක් ගෙන එයි. කොන්ස්ටන්ටින්ට අවැසි වන්නේ මාක්ස්වාදී විප්ලවකරුවන් පිරිසක් විසින් අනපේක්ෂිත මොහොතක ටැරැන්ටිනෝලන්තයේ පාර්ලිමේන්තුව පුපුරනද්රව්ය යොදා පුපුරවා හැරීම ගැන කතාවක් මෙම රචකයා ලවා ලියවා ගැනීමටයි. එහෙත්, එම කතාව ලියා අවසන් කළ පසු එය හුදු ෆැන්ටසියක් නොවනු ඇති බවටත්, ඔහු ලියූ අන්දමින්ම පාර්ලිමේන්තුව පිපිරවීම යථාර්ථයේද සිදු වනු ඇති බවටත් ආගන්තුකයා අනතුරු අඟවයි. එය කෙතරම් සදාචාරයට පටහැනි සහ අදහාගත නොහැකි යෝජනාවක් වුවද, දවස් කිහිපයක් තුළ මෙම මායාකාරී කතාව සම්පූර්ණ කළහොත් තම ජීවිතයේ ගැටළුවලින් මිදිය හැකි තරම් මිලියන හතරක මුදලක් ලබා දීමට ආගන්තුකයා එකඟ වන බැවින් රචකයා මෙම යෝජනාව පිළිගනී. "මට මෝඩයන් 225දෙනෙක් පුපුරවලා දාන්න ඉතිරි වෙලා තියෙන්නේ පැය එකසිය විස්සයි!" ලංකාතිලක සිය කතාව රචනය අතරතුර සිතන්නට වෙයි. එබැවින්, මෙම කතාව එක් ආකාරයකින් යථාර්ථය සහ ප්රබන්ධය අතර සීමාමායිම් බිඳ දමයි. එසේම එය නිසැකවම අනාගතයේ සිදු වීමට නියමිත සිදුවීමක් ගැන අනාවැකියක් පවසන පෙර කී අන්දමේ ආගමික ලියැවිල්ලක් වැනිය. එහෙත්, එම අනාගත සිදුවීම සිදු වන්නේ දැන් ලංකාතිලක හිස් කඩදාසි මත ඒ සිදුවීම රචනා කළහොත් පමණි.
මෙය හුදෙක් ෆැන්ටසිමය සිදුවීමක් ලෙස එක්වරම පාඨකයාට දිස් වුවද, ටයිටැනික් නෞකාවේ මුහුදුබත් වීම සම්බන්ධයෙන්ද මෙවැනි අද්භූත අන්දරයක් ඇත. ටයිටැනික් නැව ගොඩනැගීමට සිතාවත් නොතිබූ, ඊට වසර දහහතරකට පෙර කාලයේ මෝර්ගන් රොබර්ට්සන් නම් ලේඛකයෙකු "The Wreck of the Titan" නම් කතාවක් රචනා කළේය. අනාගතයේ නිමැවීමට නියමිතව තිබූ ටයිටැනික් නැවේ දිගට සහ එය රැගෙන ගිය පිරිසේ සංඛ්යාවටද බොහෝ සෙයින් සමාන වූ මේ ප්රබන්ධයේ එන නෞකාව, කතාව අවසානයේදී ටයිටැනික් නැව සේම අයිස් පරයක හැපී විනාශ වෙයි. එකල මිනිසුන් සැක කලේ මෙය ලියූ ලේඛකයා ටයිටැනික් නැවේ අනාගතය කාලයකට ඉහතදී අනාවැකියකින් කීමට තරම් අසාමාන්ය මානසික ශක්තියක් වූ අනාවැකිකරුවෙකු ලෙසය. එහෙත්, මේ කතා එකිනෙකට සමාන වන්නේ කෙසේද යන්න නොවිසඳුනු ගැටලුවකි. ඒ අනුව, විශ්වයේ පවතින මෙවන් අනාගත හා අතීත සිදුවීම් අතර යම් අන්තර්සම්බන්ධයක් තිබිය යුතුය. කාලය තව දුරටත් මිනිසා තොටිල්ලේ නැළවෙද්දී අසා සිටි කතාවක සේ අතීතයේ සිට අනාගතයට ගලා යන හුදු සරල මානයක් නොවේ."Delayed Choice Quantum Eraser" වැනි පරීක්ෂණයකින් පවා විද්යාඥයන් වරෙක ඔප්පු කිරීමට උත්සාහ දැරුවේ එලෙස මිනිස් ශිෂ්ටාචාරයේ කතාවට හුදු හේතුපලවාදී ගලායාමක් නොමැති බැව් විය හැකිය. කෙසේ නමුත්, එලෙස ටැරන්ටිනෝලන්තයේ අධිකාරිවාදී පාලනයට එරෙහිව දියත්වන විප්ලවයක කතන්දරය එක් අතෙකින් කියවන්නට ලැබේ.
අනෙක් අතින්, මීට සමාන්තරව දිවෙන තවත් කතාවක් අපට මෙම නවකතාවේදී හමුවේ. එහි සිටින්නේද ලංකාතිලක වැනිම තවත් ලේඛකයෙකි. ඔහුගේ නම ගණනාථය. දිනක් හුදෙකලාවේ ගිලිණු ගණනාථගේ නිවසට එක් ස්ත්රියක් කඩාවදී. ඈ පිස්තෝලයක් අමෝරාගෙන සිටින්නීය. තමන් මීට වසර ගණනාවකට පෙර ගණනාථ විසින් රචනා කළ කතාවක චරිතයක් ලෙස ජීවත් වූ බව ඈ පවසයි. එහෙත්, පසුව එම කතාව සැබෑ ලෝකයේ සිදු වන්නට පටන් ගත් බවද, ගණනාථ විසින්ම එකී කතන්දරයට දුන් අවසානය අනුව ඇයට මියයන්නට සිදු වූ බවද ඇය පවසා සිටියි. ඇය මේ පැමිණ සිටින්නේ කතන්දරය තුළ තමාව මරා දැමූ ලේඛකයාගෙන් පළිය ගන්නටය. එහෙත්, මෙහි පවතින ගැටලුව වන්නේ කාලයකට ඉහත මියගිය ප්රබන්ධමය ස්ත්රියක් යලි ඔහු ඉදිරියේ පෙනී සිටින්නේ කෙසේද යන්නයි. මට ඇයව එක්වරම දිස්වූයේ ෂෘඩිංගර්ගේ බළලා (Schrodinger's cat) වාගේය. මන්ද, කලෙකට ඉහතදී අර්වින් ෂෘඩිංගර් නම් විද්යාඥයා අපූරු පරීක්ෂණයක් සිදු කළේය. ඔහු සිය බළලා විකිරණශීලී මූලද්රව්යයක් සහිත බඳුනකින් යුතු පෙට්ටියකට බහාලා වසා තැබුවේය. යම් කාලයකට පසුව පෙට්ටිය නිරීක්ෂණය කරන විට එක්කෝ ඔහුගේ බළලා විකිරණශීලී ද්රව්යයේ බලපෑමෙන් මියගොස් තිබිය යුතුය, නැතිනම් ජීවත් විය යුතුය යන පුරෝකතනය විය. සම්භාවිතාවක් පැවතුණේ එකී සිදුවීම් දෙකෙන් එකක් වීමට පමණි. නමුත්, පසුකාලීනව ක්වොන්ටම් භෞතික විද්යාඥයින් මේ සිදුවීම උපයෝගී කරගෙන පවසා සිටියේ ෂෘඩිංගර්ගේ බළලා එකම මොහොතක එක් විශ්වයක ජීවත් වන බවත්, තවත් සමාන්තර විශ්වයක මියගොස් සිටිය හැකි බවත්ය. මේ ස්ත්රියද එසේ එක් විශ්වයක මියගොස් තවත් එකක පවතිනවා විය හැක. කෙසේවුවත්, එවැනි සරල පර්යේෂණයක් හරහා අපගේම හැඩරුව ඇති සතුන්, මිනිසුන් තවත් සමාන්තර ලෝක අනන්ත ගණනක පැවැතිය හැකි බවට විද්යාඥයන් තර්ක කරන්නට විය. එමෙන්ම, ඒ සෑම ක්වන්ටම් ලෝකයක්ම සෑදී ඇති ක්ෂුද්ර ක්වන්ටම් අංශු තුළ පවත්නා තන්තු (strings) පවා මිනිසාට ළඟා විය නොහැකි විවිධ මානයන්හි පැතිරී ඇති බව සොයා ගැනුණි.



මේ අදහස ඩෝසන්ගේ නවකතාව තුළ බෞද්ධ විශ්වවේදයේ කියැවෙන නිරය, ප්රේතලෝකය, මිනිස්, දේව, සුර, අසුර ලෝක ආදී වූ ප්රතිසන්ධිතල තිස් එකක් පවතින බවට වන මතය සමග සහසම්බන්ධ කරයි. කතාව අතරතුර ගණනාථ මෙම දෛව ස්ත්රිය සමග එකී විවිධ තල හරහා ගමන් ගන්නේ, මිනිසෙකු මියගිය පසු ශරීරය හැර යන ගන්ධබ්බ හෙවත් බාර්ඩෝ(Bardo) ආත්මයක් වාගේය. මන්ද යත්, රිපොන්චේගේ තිබ්බතීය මළපොතට අනුව විඥානයකට ඇසිපිය හෙළන සැණින් තමන් සිතන ස්ථානයකින් මතුවිය හැකිය. එය මව්කුසක් සොයා අහසේ පාවයන සේකරගේ ප්රබුද්ධ කාව්යයේ එන චරිතය සේම, ගැස්පර් නොඒගේ "Into the void" වැනි සිනමාපටයක් සිහිගන්වයි. අපට මෙතෙක් මිනිස් ලෝකයේදී පැවති කාලය පිළිබඳ ගැටලුව නිරාකරණය වන්නේ ඔවුන් මෙම ප්රේත, දේව ආදී ලෝක අතර සැරිසරන විට සිදුවන කතාබහෙනි.

මිනිස් ලෝකයට ඇත්තේ දිග, පළල, උස යන භෞතික මාන තුන සහ කාලය යන එක් මානයකි. එහෙත්, මෙහිදී මෙම ස්ත්රිය තර්ක කරන්නේ වෙනත් ප්රතිසන්ධි ලෝකවලදී කාලයද මිනිසාට හසු නොවන බහු තලයන්හි පැතිරී ඇති බවයි. උදාහරණයක් ලෙස, මහාබ්රහ්මයා වැඩසිටින්නේ 14වන ප්රතිසන්ධි තලය වන බ්රහ්මපුරෝහිත ලෝකයේය. එහි කාලය මාන හතරක පැතිරී පවතී. මහා බ්රහ්මයාට ඔළු හතරක් ඇත්තේ එම මාන හතර පෙන්වීමට බව ඇය කියයි.එසේම, ලෝකයම මවිතයට පත් කරමින් සොයාගත් සමහරක් ගණිත සමීකරණ, තමා භාවනානුයෝගීව සිටින විට දෙවියන් විසින් මනසට ලබාදුන් බව පවසන රාමනුජන් වැනි විද්යාඥයින් සමග සම්බන්ධ වූ එකී ඉහළ තලයන්ගෙන් පැමිණි දේව ජීවීන් පවා අපට නොපෙනෙන කුඩා අංශු ලෙස පැවතිය හැකි බවට ඔවුහු සිතති. එසේම, ඔවුහු සිය නිවසේ වාසය කරන බළලා අයත් වූ තිරිසන් ලෝකයටද ගමන් කරමින් ඌ සමග කතාබහේ යෙදෙති. ඒ සෑම ජීවියෙකුටම වෙන් වූ ජීවිත කතාවක් සහ ඔවුන්ට පැවැත්මට සුදුසු කාලාවකාශ මානයන් මේ විශ්වය විසින් නිර්මාණය කර ඇති ආකාරය ගැන අපට පුදුමයක් දැනේ. එසේම, මිනිසුන් සමග කතා කරන අමුතු පූසන් සැමවිටම හමුවන්නේ හරුකි මුරකමි නම් ජපන් මායා යථාර්ථවාදී ලේඛකයාගේ කෘති තුළින් පමණක්ම නොවන වගද අපට පසක් වේ.
මේ ආකාරයට, ලේඛකයෙකුගේ පරිකල්පන ලෝකය තුළ මැවෙන චරිත සත්ය ලෝකයට රැගෙන එමින් යථාර්ථයත්, ප්රබන්ධයත් අතර මායිම් බොඳ කරන මෙම විද්යා ප්රබන්ධය අවසානයේ එකී විප්ලවකරුවන්ගේ කතන්දරයත්, මෙම දෛව ස්ත්රියගේ කතන්දරයත් අපූරු ලෙස එකට එක් කොට සිහිනමය වියමනක් ගොඩනගයි. ඉතින්, අපගේ මනසේ මැවුනු චරිත, විවිධ තලයන්හි ජීවීන්, කතන්දර සැබෑවට අද්දකින්නට ලැබුනහොත් කුමක් වනු ඇද්ද? "The Basis" නවකතාව මෙයට පිළිතුරු සපයයි.

Thursday, September 16, 2021

The Basis: String Theory & Buddhist Cosmology merged in revolutionary mathematics Kindle Edition


'The Basis' is my debut novel. Because of the Corona lockdowns that have occurred since August 2020, over a year of boredom, I have earned some time to write this tale. This story is set in a dystopian future with many types of mindsets of individuals attempting to achieve a paradigm shift in physical science as well as society; the problems are highly divided and have an influence on various levels of human understanding.



You can now pre-order from Amazon by clicking on this link.

LinkedIn

Amazon

Saturday, June 27, 2020

ඇවිලෙන සුලුයි: දිවි නසා ගැනීම සාර්ථක ක්‍රියාවක් ලෙස...


මාර්තු 14 මම ඇවිලෙන සුලුයි බලන්න ලිබර්ටි එකට ගියේ පළමු දර්ශනයටයි. මංගල දර්ශනයටයි. මා එක්කල එතැනට කීපදෙනෙක්ම ගියා. ටිකට් ගත්තේ මා පමණක් වුවත් මා සමග පැමිණි සියල්ලෝම මා අසලින් වූ අඳුරු අවකාශයේ තැනින් තැන වාඩි වුණා. ඇසට පෙනුණු මානයේ මා මෙන්ම ටිකට් අරගෙන සිනමා ශාලාවට පැමිණි සිටි අයවලුන් ගනණ අතේ ඇඟිලි ගණන ඉක්මවා නොගොස් තිබුණෙන් මා සමග පැමිණ අයවලුන් ඉතා සැහැල්ලුවෙන් ඒ අය කැමති කැමති ආකාරයෙන් වාඩිවී සිටිනු මට දක්නට හැකි වුණා. බොහෝ අය සුරුට්ටු දල්වා ගෙන තිරය දෙස බලා සිටිනු දුටුවෙමි. 

සිග්මන් ෆ්‍රොයිඩ් - ජැක් ලකාන් - ජිජැක් - වොන් ට්‍රියර් -ටැරන්ටිනෝ  -  හිච්කොක් -  ඩේවිඩ් ලින්ච් සහ අනෙකුත් බොහෝ අයගෙන් මා වට කර මිනිස් පවුරක් බැඳී  තිබුනෙන් ඒ අය  කියූ බොහෝ දේ මගේ දෙසවනේ රැවු දුනි. ඔවුහු අනවරතව දිගු සංවාදයක යෙදී සිටින්නාහු මා මගේ අදහස් කීපයක් කටු ගා තබන්නට උත්සුක වෙමි. 

අවාසනාවකට හෝ වාසනාවකට මා චින්තනගේ පළමු සිනමා සිත්තම නරඹන්නට යන්නේ ලෝකයම කොරෝනා වසංගතයට යට වෙමින් සිටි මුල් කාලයේ ය. මට හැඟෙන පරිදි චින්තන මේ සිනමාපටය කරද්දි මෙවැනි අවදානම් කාලයක මේ සිනමාපටය තිරගත කරන්නට සිදුවනු ඇතැයි චින්තන මාත්‍රයක් හෝ නොතිබෙන්නට ඇත. එබන්දක් ඔහු සිතා සිටියේ නම් ඔහු තුන්කල් දක්නා නුවණින් හෙබියෙකු යැයි කීමට සිදුවේ. එනමුත් ඔහුට අනුවම එබන්දක් සිදුවිය නොහැකි නිසා ඔහු මේ මුහුන දුන්නේ අප බහුතරයක් සේම කෙසේවත් කල්තියා දක්නට නොහැකි වූ  අහඹු - අවාසනාවන්ත ඉරණකමකටයැයි මම සිතමි. 

එනමුත් ඔහුගේ සිනමාපටය එය තුළින් කියාපාන්නේ කුමක්දැයි සිතීම ලොමුදැහැගන්වන සුළු සිතුවිලි දාමයකට මා ඇදවැටීමකැයි පැවසීමම ඔබට මාගේ මේ ලියැවිල්ල කෙරෙහි පවත්වා ගැත හැකි අවම විශ්වාසය ද පළුදු කරනවා විය හැකි අන්තරාව මම බාරගනිමි. මට සිතෙන්නේ චින්තන ‌මේ සිනමාපටයේ අන්තර්ගතය හරහා අපව කියවා ගන්නට යොමු කරවන ලද්දේ ඔහු තුළ ද ඔහුට ම නොදැනී පැවති කිසියම් දැනුමක් අප වෙත සම්ප්‍රේශනය කරවීම යැයි මම සිතමි. ඒ අරභයා වන ඔහුගේ අවිඥානික දැනුම පිළිබඳ ප්‍රවාදය මින් ඉදිරිපත් කරන්නේ ඔහුට ද කිසියම් තමා පිළිබඳ කිසියම් බාහිරින් පතිතවන ප්‍රක්ශේපනයක් කියවා ගැනීමට යැයි සිතමි. 

මේ සිනමාපටයේ දිවෙන සමස්ත කතාවක් හෝ සිහිනයක් වෙත් නම් ඒ සියල්ල නාභිගත වන එක තැනක් අවසානයේ හමුවෙයි. ඒ නම් ප්‍රධාන චරිතයේ ඌණ පූරකය එනම් නදී නම් වූ කාන්තාව දැනුවත්ව හෝ නොදැනුවත්ව කරගන්නා සිය දිවි හානිය යි. 

නොදැනුවත්ව සිදුවන සිය දිවි හානියක් නොමැත. 

සිය දිවි හානියක් නම් දැනුවත්භාවය හරහා ම සිදුවිය යුත්තකි. 

මා සිතන පරිදි ඉන්ධනයකින් සිරුර තෙත්ව ඇති බැව් හැඟෙන - ඉන්ධන ගඳ සිය නාස්පූඨ හරහා දැනුවත්ව අඝ්‍රාණය කරමින් යථාර්ත ලෝකයේ හුස්ම ගන්නා ගැහැණියක් තෙරපී නැවී සුරුණ්ඩු වී ඇති සිගරැට්ටුවක් දල්වන්නට ලයිටරයක් කොකා ගස්සන්නේ නැත. 

එය අත්වැරදීමක් ද? මේ නිමේෂය අපගේ අර්ථ ලෝකය දෙපළු කරවන සන්ධිස්ථානය යි. 

මාගේ තර්කය නම් සියදිවි හානි කරගන්නා අධ්‍යාශයකින් තොරව මෙම සිගරට්ටුව දල්වා ගැනීමේ ප්‍රයත්නය ට අර්ථයක් ඇති වන්නේ නැත යන්න යි. දැන් මා කල්පනා කරන්නේ ඇය සිය ජීවිතය හානි කරගන්නා තැනට ඒම මේ සිනමාකරු ප්‍රතිනිර්මානය කරමින් සෞන්දර්යකරණය කරන්නේ මන්ද යන්නයි. එය ඔහු දැනුවත්ව කරන්නක් ද යන්න මට අදාලම නැතිමුත් කිසියම් අයෙක් අවිඥානික සහ සවිඥානික යන අතිශය අතත්‍ය සීමා ඔස්සේ පැමිණ එකිනෙක තිර්යක් ලෙස කැපී යන්නා වූ සංථලමය අවකාශයක (topological space) දී අත්කරගන්නේ කුමක් ද? පරිපූර්ණ මිනිස් ක්‍රියාව ද?

A bungled action is, as has been stated, successful from the point of view of the unconscious. Nevertheless, this success is only partial because the unconscious desire is expressed in a distorted form. It follows that, when it is fully and consciously assumed, ‘suicide is the only completely successful act’ (Lacan, 1973a:66–7), since it then expresses completely an intention which is both conscious and unconscious, the conscious assumption of the unconscious death drive (on the other hand, a sudden impulsive suicide attempt is not a true act, but probably a passage to the act). The death drive is thus closely connected with the ethical domain in Lacan’s thought (see the example of Empedocles, E, 104, and Lacan’s discussion of Antigone in S7, ch. 21).

-An Introductory Dictionary of Lacanian Psychoanalysis p.2

ඇයි ඇවිලෙන සුලුයි නම් සිනමා කෘතිය සිය නාමය මේ මොහොතේදීම නිරාවරණය කරන්නේ?

අනෙකුත් සිනමා පටයක සිය හඳුන්වාගැනීම මුලදී හෝ අගදී කළ ද එය සිනමාපටයේ නමේ වාචික අර්ථයට රූපමය අර්ථය සහ සිද්ධිමය අර්තය නමැති ත්‍රිත්වය එකපිට පොලා පැනීම කලාතුරකින් අත්දැකිය හැක්කක් විය හැකිය. (මගේ සිනමාපට බැලීමේ ඉතිහාසය තුළ එවැනි අද්දැකීමක් මා ලබන්නේ පළමුවරටය. එය මාගේ සිනමා අත්දැකීම්වල අඩුවක් ද විය හැකිය.)  මා සිතන්නේ සිනමාකරු මේ අවස්ථාව උපයෝගී කරගන්නේ තමා නොදන්නා සීමාවකින් දන්නා සීමාවක් කරා සිය නිර්මානය තල්ලු කර එය ප්‍රේක්ෂකයා තුළ නැවත ඇවිලවීමට යැයි මම සිතමි. ඒ අවිඥානික උපක්‍රමය සාර්ථක වී ඇතැයි මම සිතමි. මිනිසා ස්වභාවයෙන් පැලුනු විඥානයකින් පෙලෙන්නෙකි. ඒ පැලුනු විඥානය අනෙකුත් නොවේ- සවිඥානය සහ අවිඥානය යි. මෙනයින් නිර්මානකරු අවිඥානිකව ප්‍රේක්ෂකයා පෙළඹවන පෙදෙස වෙත මා තල්ලු වී ඇතැයි උපකල්පනය කළ හැක.  

ඇවිලී මියෙන්නට වන අරුතක් හැඟවුමක් ලෙස දවටා  සමාජගත සිනමා කෘතිය ජනගත වීම තුළින් මිනිස් ආත්මයන් හඹා යවන- වටහාගන්නට ද  අරුත් අලුතින් නිමවා ගන්නට ද  යොමු කරවන සමාජ අවදානමේ හැඩරුව මොනවා විය හැකිද? 

අපි දැන් මේ මොහොත වෙත එමු. 

යථ (Real) මිනිස් ආත්මය වෙත සිය අදෘශ්‍යමාන පණවිඩයක් එවා ඇත. An element. එය රියල් එකේ පැල්මෙන් ආ පණිවිඩයකි. කුමක් ද මේ පණිවිඩය? කොරෝනා. නොහැක්ක. ඉම්පොසිබිලිටිය. impossible. තවමත් මිනිසුන්ට සංකේතනය කරගත නොහැකි වෛරසය (Kantian thing-in-itself).  එය කුමක් කරමින් සිටී ද? එය මිනිසා ගේ ඩෙත් ඩ්‍රයිව් එකට (death drive-මරණ අධ්‍යාශය) ආමණ්ත්‍රය කරමින් සිටී. අපි ඒ ගමන් පථයේ අභිමුව නෙත් කන් අයා ගෙන ෆැන්ටසි ඉල්ලා සිටිමු. අපගේ අවිඥානික ප්‍රයත්නය සවිඥානික ක්‍රියාව හා සමපාත කරවන්නට මේ වෛරසය සැදී පැහැදී සිටී. එනයින් එය ඇවිලීමකි. ලොව පුරා මේ මානසික ඇවිලීම ඔඩු දුවයි. වෛරසයට වඩා වේගයෙන් මිනිස් සංඛ්‍යානය මාධ්‍ය ඔස්සේ ෆැන්ටසික රූප මවා දෙයි. ෆැන්ටසි ඇවැසි වන්නේ නොපැවති දෙයක් මානසික රංග පීඨය මත රඟ දැක්වීමටය. මුකවාඩම ගැලවීමත් පැළඳීමත් දෙකම ෆැන්ටසිගත ය. කොරන්ටයින් වන දවස් දාහතර ද ෆැන්ටසික ය. බොහෝ අය මේ ෆැන්ටසි යතාරූප කරගන්නට උත්සහ  දරමින් සිටියි. දැනුවත්ව වෛරසයට අභියෝග කරන්නන්ගෙන් ෆැන්ටසි මත ෆැන්ටසි පතිත කරවයි. ඔවුහු සමනලී මෙන් වෛරසය හාත්පස දැවටෙන බව සුවඳින් ආඝ්‍රාණය කරමින් සිගරට්ටු දල්වති. සිය දිවි නසා ගැනීම උත්කර්ෂයට නංවති. මරණය ට බිය නැති බැව් කියමින් ෆැන්ටසිගත වෙති.

කිසියම් සත්‍යයකට මුහුණ දීමට වඩා සිය දිවි නසා ගැනීම සාර්ථක ක්‍රියාවක් ද යන්න ලැකානියානු අර්ථයට තර්ජනයක් ගෙන එයි. අවිඥානික මරණාධ්‍යාශයට වඩා කටුක සත්‍යයක් කිසිවෙක් එනතුරු බලා සිටියි ද? සමනලී තැලී පොඩිවී කටු අකුලක් මැද ගිනි දල්වමින් සොයන සත්‍යය එය ද? 


මරණය තවත් කල් දැමිය නොහැකි බැවින් ඔහු පැමිණ අප හා සහවාසයේ සිටියි. කොරෝනාවට දැන් ඒ රූපය කදිමට ලැබී ඇත. හරියටම අර Meet Joe Black (1998) සිනමා පටය මෙන් මරණයේ රූපකය (metaphor) මිනිස් රූ ගෙන අප සමග කාලය ගතකර නිශ්චිත වෙලාවකදී මරණය කරා අප කැඳවා යන්නා සේ කොරෝනා පැමිණ ඇත. බූඩිගේ පළමුවන සිනමා කෘතියේ ද (සිහින දේශයෙන්) මේ මරණයේ සංකේතය මිනිස් ආත්මය සමග සංදර්ශනීය තලයකට කැඳවා එන්නේ 1996 දී පිරිමි රූපයකිනි. ඒ අනභිබවනීය නළු මහේන්ද්‍ර පෙරේරා හරහා ය. ඉන් ඔබ්බට මරණයේ රූපය සමනලී වෙත රූපාන්තරනය කරවන්නට චින්තන සමත් වී ඇත. 

සිය දිවි නසා ගැනීම පිළිබඳ ඇවිලෙන සුළු කතිකාව මේ දැන් අප අවට හමා යනවා දැනෙයි. 

Wednesday, June 24, 2020

Luhubandinna Maa / Nadeeka Guruge / ඔව්, හඳට ඉලක්කය අරගෙන වෙඩිතියන්න



.......
ඔබට ඕන මරණය ද
ඔබේ කඳුලු මගේ දෝත මත තියන්න
මිය යන විටදී හිනාවෙන්න

මංජුල වෙඩිවර්ධන





 

Saturday, June 20, 2020

සුදෝ මම ආදරෙයි (cover by Dawson)



නැති වුණු ආදරයක් වෙනුවෙන් -  හෙලන සුසුම් අන් හදක වැදී
පෑරුනු හදවත් එකිනෙක අමතා - කියන කතාවයි මේ
සුදෝ ........... මම ආදරෙයි -  සුදෝ මම ආදරෙයි

සිතින් පලා ගිය එක් ආදරයක් - දිහා කඳුලු පිරි නෙතින් බලා 
ඉන්නා අතරේ තව ආදරයක් - වෙත හදවත් දොර විවර කළා
සුදෝ............ මම ආදරෙයි සුදෝ මම ආදරෙයි

ආයෙත් නොලැබෙන ආයෙත් නොඑනා ඒ ආදරයට ඉඩ දෙම්දෝ
පාලු හදවතට සෙනෙහස පුදනා මේ ආදරයට ඉඩ දෙම්දෝ
සුදෝ .......... මම ආදරෙයි සුදෝ මම ආදරෙයි

සෙනෙහස ඉතිරුනු ‌ ඒ ආදරයයි සෙනෙහස අයදින මේ ආදරයයි
කොහොම කෙළෙස තුරුලට ගම්දෝ
ඔබට මම ආදරෙයි
ඔබටත් ආදරෙයි
ඔබට මම ආදරෙයි

මුල් ගායනය: සුජාතා අත්තනායක
සංගීතය: ලයනල් අල්ගම
පද රචනය: ගාමිණි ෆොන්සේකා



කිසි දවසක සිගරට් එකක් බීලා නැත්තං මං වගේ බය නැතුව ෂෙයාර් කරන්න